DK Training goals

Candidates for a position in the DK have to have a university degree, which in the respective university system makes them eligible for a doctoral programme. The degree can be in any area but preference will naturally be given to areas that have a thematic link to the students intended specialisation in the DK.

Students' main duty is to work on their thesis. For students using neuroscientific methods specific introductory courses as part of our Master Programme with specialisation "Cognition & Brain" will be available and, more importantly, close collaboration with experienced members of the Centre for Cognitive Neuroscience (CCNS) with these techniques. Students can claim an intensive specialisation (under the tutelage of three renowned professors), experience in allied field through the required course work (external minor). They can list a minimum of 6 months international experience and ideally several high impact publications of their thesis work.

Students will have plenty of opportunity to gain teaching experience. The Department of Psychology has a large student intake and covers its teaching duties to a large extent through external (not members of teaching staff) tutors, mostly doctoral students. Students are initiated by teaching the first time jointly with a professor or other experienced teacher.
The best training of presentation techniques and scientific writing will be provided by joint writing of papers, joint poster designs and joint oral presentations at conferences with a faculty member or other experienced researcher. Additional help on these matters can be provided by the University´s "Personalentwicklung" (employee development programme).

Many other additional qualifications are available by members of the DK:

  • Training in mediation and conflict resolution (Jonas),
  • Training in diagnosis and non-pharmacological treatment of sleep disorders (Workgroup Schabus, www.sleepscience.at),
  • Practical training in polysomnography (PSG) for sleep research with (i) healthy subjects, (ii) insomnia patients as well as (iii) disorders of consciousness patients (Hödlmoser, Schabus),
  • Behavioural assessment of disorders of consciousness (CDK),
  • General training in neuropsychological diagnosis (CDK),
  • Diagnosis and Remediation of learning disabilities in children (Wimmer, Hutzler),
  • Social interaction and motivation in sports (Jonas),
  • Quantification of hormones (Pletzer),
  • Somatic physiology measurement of emotion and stress; ecological momentary assessment of cognition and emotion; virtual reality as a research tool (Wilhelm).
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  • News
    18 Teilnehmer*innen schlossen kürzlich den Universitätslehrgang in Elementarpädagogik mit dem Master-Titel ab. Der Lehrgang fand bereits zum zweiten Mal in Salzburg statt. Landesrätin Andrea Klambauer prämierte neun der Absolvent*innen für ihre herausragenden Abschlussarbeiten.
    Die Aufzeichnung des PLUS Talks „Studium und Lehre WS 2020/21“ vom 25.11.2020 ist nun verfügbar.
    Studienergebnisse zur Mediennutzung von Kindern und Familien während Lockdown. Homeschooling verbesserungsfähig, aber auf gutem Weg. Sekundarstufe besser profiliert. Familien haben gelernt, mit Lockdown und Homeschooling umzugehen.
    Matthias Henke, Musikwissenschaftler, Donau Universität Krems, spricht über die aktuelle Beethoven-Biographie „Beethoven. Akkord der Welt“, erschienen 2020 im Hanser Verlag.
    24 kinderleichte Übungen auf 24 Karten finden Sie im SALTO-Adventkalender. Die Bewegungsanregungen sind für Kinder ab drei Jahren und für die ganze Familie einfach und auf kleinem Raum durchführbar. Dieser Beitrag zur Vereinbarkeit soll mit Unterstützung des Kinderbüros möglichst vielen zu Gute kommen.
    Forscher um den Salzburger Geoinformatiker Christian Neuwirth hatten bereits im Mai 2020 ein mathematisches Modell zu Covid 19 entwickelt und vorgestellt, das der Frage nachgeht, wie lang und intensiv Social Distancing Maßnahmen aufrechterhalten bleiben müssten, um Corona-Todesfälle weiter zu reduzieren.
    Die Paris Lodron Universität Salzburg distanziert sich entschieden von den Äußerungen des Politologen PD Dr. Farid Hafez.
    Gewinnerin des Förderpreises der Österreichischen Geographischen Gesellschaft für die beste Abschlussarbeit 2019: Dipl. Ing.(FH) Mag. rer. nat. Heidi BERNSTEINER für ihre Diplomarbeit im LA Geographie und Wirtschaftskunde/Biologie mit dem Titel: "After the ice: post glacial evolution of small overdeepened basins in the Eastern Alps – Lake Taferlklaussee, Austria."
    Aus gegebenem Anlass weisen wir auf die aktualisierten Öffnungszeiten der Universitätsbibliothek Salzburg hin, die ab 17. November 2020 gelten.
    Eine Studie des Schlaflabors der naturwissenschaftlichen Fakultät zum Thema Schlaf unter der Leitung von Prof. Dr. Manuel Schabus widmet sich den Veränderungen des Schlafes während des Covid-19-Lockdowns in 6 unterschiedlichen Ländern (Ö, AT, UK, GR, CU, BRA). Die aus psychologischer Sicht besorgniserregende Angst, die sich in der Breite der Gesellschaft zeigt, bildet sich auch in diesen Daten ab: 78% der Befragten fühlen sich durch die Covid-19-Pandemie bedroht bzw. beunruhigt.
    Online-Vorlesung zum Thema Chemie: 2. Dezember 2020 - 18 Uhr. Emmanuelle Charpentier und Jennifer Doudna erhalten den Nobelpreis für Chemie 2020 für die Entdeckung eines der schärfsten Werkzeuge der Gentechnologie: die genetische Schere CRISPR / Cas9. Mit dieser Technologie können Forscher die DNA von Tieren, Pflanzen und Mikroorganismen mit extrem hoher Präzision verändern.
    Der PLUS Report 2020 ist erschienen.
  • Veranstaltungen
  • 01.12.20 Der Körper als PLAYFUL TOOL
    02.12.20 PLUS startupSPRECHTAG - gather your ideas
    02.12.20 Nobelpreise 2020 - CHEMIE (Genschere)
    02.12.20 Musikpyhsiologie und Musikermedizin: Musizieren im Zusammenwirken von Psyche und Körper
    04.12.20 Ideen mit Methode
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