13.02.2017

24 April: Lecture Series on "175 Years Doppler Effect"

In the spring of 2017, the publication of Christian Doppler's essay "Vom farbigen Licht der Doppelsterne" will be published for the 175th time. The first time, he laid down the foundations of his theory, which would be characterized in modern physics as the Doppler Effect. The well-known Austrian physicist Anton Zeilinger describes the Doppler Effect as a "millennium effect". When: Mondays. Time: 17:15 – 18:45. Where: Haus der Gesellschaftswissenschaften, Rudolfskai 42, Hörsaal 380.

Der Christian Doppler Fonds und die Fachbereiche Geschichte, Zellbiologie und Chemie und Physik der Materialien veranstalten aus diesem Grund eine interdisziplinäre Ringvorlesung. Sie widmet sich dem Leben des 1803 in Salzburg geborenen Physikers, der 1853 in Venedig starb und seiner wissenschaftlichen Laufbahn mit Stationen in Prag, Schemnitz und Wien. Aber auch die Bedeutung Dopplers für Physik, Astronomie, Medizin, Musik und andere Bereiche wird zur Sprache kommen. Namhafte WissenschafterInnen werden zu den einzelnen Bereichen referieren.

Programm

Barrierefreiheit: Kurzbeschreibung des Bildes

Dr. Ewald Hiebl

LV-Leiter

Fachbereich Geschichte

Rudolfskai 42

Tel: 0662 8044 4771

E-mail to Dr. Ewald Hiebl

Geologists from the University of Salzburg are greatly benefiting from the recently concluded science agreement between Iran and Austria. At least three new cooperation projects are planned. The expertise of the Salzburg geologists in finding gold or rare earths is, for example, very much in demand in Iran. Rare earths are among the most coveted raw materials in the world.
    Thanks to a generous legacy by Kurt Zopf, the University of Salzburg awards the Kurt-Zopf Prize, which is endowed with 10,000 euros, for habilitated members of organizational units of the university, which cover the areas of humanities, cultural and / or social science, jurisprudence or theology.
    From now until 3 July, it is possible to register for the "ditact_women's IT summer school" of the University of Salzburg . It takes place from 21 August to 2 September at the Unipark Nonntal and at the Fachhochschule Salzburg: http://www.ditact.ac.at.
  • 27.06.17 öffentliche Hearings im Rahmen der Besetzung der Professur für „Zoologische Evolutionsbiologie“